Participants de la Jornada 28/oct/2017

Gianni Ginesi

Professor d’Etnomusicologia a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), és llicenciat en “Discipline delle Arti, della Musica e dello Spettacolo” per la Università di Bologna (Itàlia), diplomat en Etnomusicologia per la Universitat de València i doctor en Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona.

És un dels membres del grup de recerca Les músiques en les societats contemporànies (www.musc.cat) adscrit a la UAB. Ha treballat diversos repertoris tradicionals de l’àmbit mediterrani i les actuals músiques electròniques populars. Les seves recerques se centren principalment en les relacions entre música i societat tant en una perspectiva històrica com en les dinàmiques culturals. Tanmateix, estudia el desenvolupament de l’Etnomusicologia amb particular atenció als plantejaments epistemològics i les metodologies de caràcter etnogràfic. Autor de diversos articles apareguts en publicacions especialitzades, també ha col·laborat en obres col·lectives com la Gran Enciclopedia de la Música (Enciclopèdia Catalana, 1999-2003),  Córrer la sardana. Balls, joves i conflictes (Dalmau Edicions, 2006) i Cançons que cal saber (Pòrtic Edicions, 2010).

Línies de recerca

  • Antropologia de la música
  • Història de l’etnomusicologia
  • Metodologies etnogràfiques
  • Música i societat al llarg de la història
  • Músiques electròniques de ball i de concert
  • Músiques tradicionals: adaptacions i transformacions

Publicacions destacades

  • “¡Baila toda la noche! Fragments of Electronic Dance Music”, dins Martínez, Sílvia; Fouce, Héctor (eds.), Made in Spain. Studies in Popular Music, New York & London: Routledge, 2013
  • “El folklore d’Osona”, dins Ausa, n. XXVI – 171, 2013
  • La improvisació. Una primera introducció. Girona: Documenta Universitaria, 2011
  • “Més enllà de la investigació: les interaccions socials en el treball de camp”, dins Ayats, Jaume; Ginesi, Gianni (eds.), Experiència musical, Cultura global, Palma de Mallorca: Arxiu del So i de la Imatge del Consell de Mallorca, 2008
  • “Balada i gènere”, dins Revista d’Etnologia de Catalunya, n. 22, 2003

Amadeu Corbera Jaume

Neix a Bunyola, Mallorca, el 1985. Estudia Etnomusicologia a l’Escola Superior de Música de Catalunya, i el Màster de Musicologia i Educació Musical a la UAB. Actualment està fent la tesi doctoral a la UIB sobre el músic mallorquí Baltasar Samper, i treballant com a professor de Musicologia al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears. Ha publicat diversos articles sobre música tradicional i popular de les Illes Balears, i el llibre Les festes de Sant Joan de Ciutadella. Sota l’ombra del poder. (Lleonard Muntaner editor, 2012).


Arturo Gaya Iglesias

Cantant, lletrista i periodista. Premi Nacional de Cultura 2015 i Premi Joan Amades 2013, amb Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries. Entre altres projectes musicals, divulga les obres d’Ovidi Montllor i Pete Seeger; ha posat música a versos d’Enric Casasses, Salvador Espriu i Jon Gras. Ha publicat 20 treballs discogràfics i oferit més de 2000 concerts. En l’àmbit docent, ha impartit cursos de Cant popular arreu del país. Entre la seua obra escrita, destaquen ‘L’Ebre, un riu que fa pujada’, ‘Lo bou de l’illa i el retorn a Creta’ (El brogit de l’Ebre), ‘Lo Carrilet de la Cava i les cançons de Josep Bo’, ‘La nostra jota’ i 4 llibres de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries.


Sergi Trenzano

Professor de guitarra, guitarró i grup instrumental a l’Aula de Músiques de la Terra. Títol de Grau Mitjà al Conservatori de Castelló. Professor a les Universitats Populars de Benicarló i Penyíscola. Compositor, arranjador i intèrpret amb llarga experiència en música d’arrel. Autor del treball ‘M’agraden les onades’ (fussió de jazz i música d’arrel. Col·labora habitualment amb formacions com Tren Seeger, Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries, Sofia de la Ribera o Josep Maria Bonet, entre molts altres artistes.


Marc Ballester

Des del 2007 ha treballat en l’àmbit del patrimoni etnològic i immaterial en diferents projectes d’investigació antropològica relacionats amb la identificació i descripció del patrimoni cultural immaterial. Especialitzat en la identificació i creació d’eines per la catalogació i gestió d’informació i anàlisi del patrimoni immaterial. Aquests projectes són l’Atlas del Patrimonio Inmaterial de Andalucia (2008 – 2012) (Instituto Andaluz de Patrimonio Històrico), l’Inventari del Patrimoni Immaterial de les Terres de l’Ebre  (2015-2017) i actualment l’Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial del Penedès.

Relacionat amb els paisatges sonors i l’etnografia sonora, el 2009 desenvolupa la investigació “De la Axarquía a la Aharquía. Propuesta para una etnografía sonora“, elaboració de l’Etnografia Sonora de la comarca de l’Axarquía (Màlaga) i que ha continuat amb l’enregistrament i desenvolupament de l’etnografia sonora en l’àmbit patrimoni immaterial. Entre les aplicacions a destacar d’aquest projecte la recent col·laboració amb el projecte Andalucia Soundscape on es geo-referencien alguns dels enregistraments realitzats i poden escoltar-se algunes de les etnografies sonores realitzades. També en aquest àmbit ha participat com a ponent a la Jornada sobre Cultura Aural, Cartografía e Identidad Sonora (desembre del 2016), organitzada pel grup Weekend Proms.