Jesus Salvador ‘Chapi’

Rafel buñol, 1960. Estudia percussió en el Conservatori Superior de València  i el Conservatori Superior d’Alicant. Fa cursos de perfeccionament amb Juan Iborra, Jean Batigne, Emanuel Sejourne, Shin Iti Ueno, Siegfried Fink, Graham Jhons i Keiko Abe. És màster en interpretació musical amb el TIFM  “Investigación y creación de los sonidos de una ciudad desde la praxis musical”(2012).

Va pertànyer a la Orquesta Filarmónica de G. Canaria (1981-89) i ha col·laborat amb  nombroses orquestas de tot el món. Codirector de les trobades

internacionales de percussió de Xixona i Javea. Participa com a professor a las Jornadas Internacionales de Música (Universidad Autónoma de Madrid); imparteix cursos de percussió arreu de l’estat, així com cursos d’improvització a Perpinyà, Oporto i altres conservatoris del estado espanyol. Imparteix un seminario en la Universidad de las Artes de Rio Negro (Argentina); ha estat professor de la Joven Orquesta Nacional de España, de la Joven Orquesta de la Generalitat Valenciana, la  Orquesta de la Universitat de València, la Joven Orquesta de Canarias y la Joven Orquesta de Centro América. És fundador  del  grup Amores, premi Bankia 2019 a la millor formació musical valenciana professional. Amb ell ha fet concerts arreu d’Espanya, USA i gires per  Alemanya, Àustria, Brasil, França,Bulgària ,Grècia, Puerto Rico, Taiwan, Argentina, Uruguay, México, Cuba, Corea i Àfrica. Ha organizat la I i II Convención Nacional de Percusión y la séptima edició del festival Percute. Fa concerts com a solista amb l’Orquesta de València i al Festival Internacional de Música Contemporánea de Alicante. També és músic de jazz.

Actualment és professor de percussió al Conservatori Professional de València.

Com a compositor ha crea nombroses bandes sonores per a curtmetratges, pel·lícules, òperes, ballets, etc. En destaquem algunes: el ballet FÉNIX  (2000) amb el grup AMORES, que fou premiat per la millor música per a espectacles el 2000 per la Generalitat Valenciana; la música per a la obra de Molière EL BURGUES GENTIL HOMBRE (2001) i  el WOYZECK (2003) de Georg Büchner, per a la companyia Cucurucu teatre; música per al ballet TINAJAS (2002) premi de la Generalitat Valenciana a la millor composició musical per a les arts escèniques;  banda sonora del curtmetratge SOLITUD (2003); els documentals EL SUEÑO TEMERARIO (2005) i els llagmetratges LA TORRE DE BABEL (2007) per a la companyia “Hongaresa de teatre”; l’òpera de cambra  EL MAL VINO (2014); la música de SERENATA PARA UN PAIS SIN SERENOS (2015) de la Cía Hongaresa; dirigeix  LA OPERA DE TRES PENIQUES  de Kurt Weill (2014) i HAPPY END de Weill con libreto de Bertol Brech, una producció de Culturarts (2016); FANTASIA CANINA (2016) amb Ensemble d’Arts en el V festival Project Rafel y el festival Tercera Setmana. En 2018 composa per al festival Ensems TRINQUETISSIM per a percussió i pelotaris. El 2019 crea per a la coreografa Sol Pico la banda sonora i la direcció musical d’ANIMAL DE SÈQUIA, premi Artes escèniques a la millor música per a un espectacle i acaba d’estrenar PASSIÓ PEL MINIMALISME, homenatge a Carles Santos, amb el pianista Carlos Apellaniz.